Produkten har blivit tillagd i varukorgen

På nätet sedan 2015

Cart 0
Varukorg
0 kr

Att inte veta vad som kommer att hända

Vi har nu befunnit oss i virustider i några veckor. Den värsta hysterin har lagt sig något. Folk har hamstrat mat och toapapper. Överallt kan vi läsa om tips på hur man bäst förbereder sig hemma om man hamnar i en längre karantän. Det känns lite som det står folk upp i halsen. Så vi tänkte inte komma med ännu fler tips på detta här.

I TV står representanter för näringslivet och kräver ett datum när vi kan återgå till det normala igen. Nyheterna fokuserar på alla varsel och företag i kris. Vi byter fokus från rädsla från att bli smittad och hamna i karantän till rädsla att hamna i en ekonomisk kris. Vi har fått samtal från personer som är riktigt förbannade på myndigheterna som stänger ned för mycket. De svär över att börsen är ostabil. Att många företag kommer gå i konkurs. De är helt säkra på att detta är bara början på en långvarig lågkonjunktur som kommer ta flera år att hämta sig från. Andra är oroliga att vi inte stänger ned mer som man gör i andra länder. De undra varför skolor och gränser fortfarande är öppna? De vill att vi antingen bekräftar deras ilska/oro eller att vi lovar att allt kommer gå över snabbt. Men vårt svar är att vi inte vet vad som kommer ske. Vi har inte ens en gissning. För ingen vet det. Inte ens våra främsta experter inom smittskydd.

Ingen vet när Sverige och resten av världen återgår till det normala igen. Även om vi kan skönja små tendenser att det börjar gå åt rätt håll i flera länder så vad händer om det kommer en ny våg om några månader? Kommer folk orka stänga in sig igen? Kommer folk orka hamstra och förbereda sig igen?

Vad gör man när så många frågor ställs och inget bra svar finns? På den frågan har vi dock ett svar.

Fokusera på att hitta lösningar som du själv kan påverka.

Vi instruktörer i Beredskaps Sverige har en gedigen bakgrund både i det militära och inom överlevnad. Genom åren har vi åtskilliga gånger fått träna på att hamna i en svår situation, ibland till och med en hopplös, där vi skall lösa situationen här och nu. Ett exempel är bli strandsatt utan mat och utrustning där vi måste klara oss med endast de kläder vi bär på. Glöm kniv, tändstickor, mat, vatten, sovsäck eller annat som man kan ha nytta av. Glöm att det kommer någon undsättning i närtid. Allt är upp till den enskilde individen eller gruppen att klara sin uppgift.

Det första vi gör är inte göra någonting alls. Bara tänka efter en stund. Sen börjar vi att analysera den situation vi har hamnat i. Hur allvarligt är läget? Hur är gruppens status? Framförallt, vad kan komma inträffa inom en snar framtid som förvärrar situationen? Vi har sen ett val att göra. Att ge upp och inte göra något alls. Eller försöka hitta en lösning på att ta oss ur denna krissituation. Vi väljer självklart det senare alternativet. Många utmaningar ligger framför oss och vi måste försöka lösa dessa på bästa möjliga sätt. Vad gör vi om vi inte hittar dricksvatten där vi befinner oss? Vad gör vi om vädret försämras? Hur hanterar vi en skadad eller nedkyld person? Vad gör vi om ett strömt vattendrag förhindrar vår vandring till säkerhet? Om vi har en karta med oss, vad gör vi om vi tappar bort den? Vi kommer stöta på ett antal motgångar på vägen, men det hindrar oss inte från att fortsätta tills vi har tagit oss i säkerhet.

Låt oss återgå till oron kring Covid-19. Att ha massa negativa tankar i huvudet påverkar ju hela din tillvaro med dålig sömn och dåligt humör. Framförallt ger du din omgivning en massa negativ energi som får ännu fler att börja må dåligt och oroa sig.

Här är det viktigt att poängtera att vi inte menar att man inte skall oroa sig över vad som händer just nu. Det är ett allvarligt läge. Att skönmåla verkligheten hjälper inte. Det är bara mänskligt att oroa sig över att förlora sitt jobb, bli smittad, sättas i karantän eller förlora sitt sparkapital när börsen störtdyker.

Vårt tips är att du inte låter dessa tankar få flyga fritt i ditt huvud. Dina egna tankar är inte alltid sanningen. Börja fundera på vad denna krissituation kommer få för konsekvenser för dig och din familj. Skriv ned allt som du oroar dig för kan hända. Sen tar du varje del och försöker hitta en lösning på den delen. Till exempel: vad skulle hända om du blev av med jobbet? Har du A-kassa? Inkomstförsäkring? Täcker det familjens månatliga utgifter? Eller klarar ni er på en lön under några månader? Finns det extrajobb att söka? Vad skulle det innebära om ni tvingas sälja er lägenhet eller hus? Vart skulle ni ta vägen då? Bo hos släktingar några månader? Köpa något billigare? Eller flytta ut till sommarstugan? Det som sker nu är att du börjar inse att bli av med jobbet inte innebär en total katastrof där du och familjen hamnar på gatan utan pengar till mat. Det kommer vara en jobbig tid. Men du har nu en lista på olika åtgärder för att kunna landa så mjukt som möjligt. Sen fortsätter du med nästa sak du oroar dig för och försöker hitta lösningar till vad du skulle göra om detta skulle inträffa.

Poängen med denna övning är du förbereder dig mentalt för om det värsta skulle hända dig. Det kommer inte bli lätt om det inträffar, men du har i alla en plan för hur du skall hantera det. Du är förberedd. Vi kan lova dig att du kommer sova bättre om natten efteråt. De negativa tankarna finns kvar. Men bredvid dem finns dina nya tankar på hur du skall lösa det du oroar dig över. Prova detta om du eller någon i din omgivning spenderar hela dagarna med att måla fan på väggen. Det blir bättre för alla.

Och kom ihåg. Det är ytterst sällan ditt värsta-tänkbara-scenario blir verklighet. Högst troligt att det inte ens blir hälften så jobbigt som du förberett dig på.

Men oavsett, du är nu förberedd. Trots att du inte vet vad som kommer hända.

Instruktörerna i Beredskap Sverige

6 kommentarer

Jessica 4 månad sedan
Jag som sällan orkar läsa texter pga dyslexi tog mig genom denna fort och lättsamt. Har till och med delat den vidare till vänner som mår dåligt i denna kris. Tack för att ni delar erat tänk och era erfarenheter!
Kerstin 4 månad sedan
Tack för tänkvärda ord. Att försöka se ljuset är inte lätt just nu..
Claes 4 månad sedan
Helt okej text.

På mobilen blir det en vägg av text att tugga sig igenom. Tråkigt och osympatiskt med anonymiteten. Jag tänker att det inte inger förtroende. Tänker att råden kunde presenterats punktvis, gärna med illustration eller modell, och då kunnat utvecklas mer i löptext.

Ni är ju bra. Jag är rädd att texten inte speglar hur bra ni kan vara.

Men, som sagt, helt okej!
Per 4 månad sedan
Tack för kloka tankar om hur vi kan förbereda oss för kommande tider.
JK 4 månad sedan
Mycket bra att sprida och sätta mental förberedelse på agendan. Gjorde just denna övning själv för några dagar sedan. -Vad händer om jag blir av med jobbet. etc...
Övningen gav ett större lugn
Martin 4 månad sedan
Bästa tipset jag läst så här långt i denna galna tid! Tack!
Produkter

Handla

Information